خادم الرضا(علیه السلام)
|خانه
  • « یک نفتکش در بانیاس سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت
  • زیارت‌نامه حضرت خدیجه کبری »
با اهمال کودکان و نوجوانان،در مورد تحصیل در ایام کرونا چه کنیم؟
نوشته شده توسط خديجه نورعلي در 4 اردیبهشت 1400 in شهدا, کرونا, متفرقه

⭕️ با اهمال کودکان و نوجوانان،در مورد تحصیل در ایام کرونا چه کنیم؟

 

? معضل نیمه‌کاره رهاکردن کردن کلاس‌ها توسط کودکان در ایام کرونا

 

همیشه نیمه‌کاره رهاکردن کلاس‌های ورزشی، هنری و زبان توسط کودکان و نوجوانان به‌ منزله عدم پشتکار آن‌ها لحاظ شده و عدم توجه آن‌ها به صرف وقت و هزینه، والدین را ناامید می‌کرده‌است.

 این روزهای کرونایی که کودکان از حضور در جمع هم‌سالان، چه مدرسه و چه کلاس‌های متفرقه، محروم شده‌اند و بخش اعظم معاشرت‌های آن‌ها آنلاین شده، این مهم بیشتر و بیشتر شده است. 

 

والدین کلافه‌اند و بخش اعظم نگرانی آن‌ها از این است که نکند این شاخه‌به‌شاخه‌شدن و نیمه‌کاره رهاکردن‌ها تبدیل به عادات زیستی کودکان شده و در بزرگ‌سالی هم هیچ کاری را تا انتها به سرانجام نرسانند. 

 

ذکر چند نکته در این خصوص ضروری است:

الف: درصد بسیار ناچیزی از افراد عادی تا محدوده سنی پانزده-شانزه سالگی دقیقا می‌دانند چه چیزهایی را دوست دارند و می‌خواهند برای تمام عمر روی آن متمرکز شوند؛ از زدن ساز پیانو تا فوتبالیست حرفه‌ای‌شدن. اما غالب افراد چاره‌ای ندارند که تجربه کنند و خود را در آن فضا ارزیابی کنند، نه تنها علاقه که توان ادامه‌دادن مسیر را بارها بررسی کنند. نه فقط کلاس‌های متفرقه مانند موسیقی، ورزش و هنر حرفه‌ای که حتا انتخاب رشته هم شامل این ویژگی طبیعی می‌شود. 

 

ب: مغز انسان برای توسعه شناختی در هر سنی نیاز به آزمون و خطا دارد. هرگز ارائه امکانات و ساختن فضا به‌تنهایی نمی‌تواند ذهن کودکان و نوجوان را برای درک خود در موقعیت‌های مختلف آماده کند، بلکه این شکست‌ها و ناتمام‌ها هستند که در ذهن ثبت شده و اصطلاحا کودک توسط آن‌ها آستانه تحمل، آستانه پذیرش، آستانه تغییر و انعطاف خود را کشف و تثبیت می‌کند. 

 

ج: در شرایط ویژه‌ای مثل “خانه‌مانی کرونایی” و محرومیت از دیدار و حضور در جمع هم‌سالان، بالا رفتن اضطراب کودکان و تخلیه‌نشدن انرژی‌های زیستی‌شان امری کاملا طبیعی است. کلافگی، قهرکردن‌ها و عدم حضور در شرایط اجباری کلاس‌های مختلف، نمودی است از عدم ارضای حس‌های مختلف آن‌ها و انباشت این سوءتغذیه حسی. 

در واقع کودکان نمی‌توانند به گستردگی قبل فضاها و انسان‌ها را ببیند و بشنوند و لمس کنند و فضاهای تکراری برای آن‌ها به‌مثابه بار اضافه و روتین قابل پیش‌بینی کسالت‌بار می‌شود. 

 

و حال سؤال اصلی این است که با این شرایط و کنار گذاشتن کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی چه باید کرد؟ آیا به کودکان فرصت بدهیم این روزها را از دست داده و چیزی فرا نگیرند یا قاطعانه آن‌ها را به ادامه راه برانگیزیم؟

 

در گام اول بپذیریم که رهاکردن و نیمه‌کاره‌گذاشتن، در فرایند رشد انسانی کاری عجیب و غیرطبیعی نیست. حتا میکل آنژ و داوینچی هم بیش از آثار معروفشان کار نیمه‌کاره و به اتمام‌ نرسانده دارند. 

 

در گام بعدی، شرایط اضطراری فعلی و عدم ارضای حسی کودکان و لبریزشدن حس‌ها در محیط‌های طبیعی را باور کنیم و آموزش را به‌مثابه‌ی بازی، به امری لذت‌بخش بدل کنیم. چه دروس مدرسه چه کلاس‌های فوق برنامه می‌تواند با تغییر روش بدل به بازی‌های چالشی شوند تا هم اضطراب کودکان کمتر و هم تمایل به ادامه راه به شکل خودانگیخته و بدون اجبار بیرونی در کودکان و نوجوانان بیشتر می شود.

|دکتر سحر سلطانی|


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آخرین مطالب
  • هفته کتاب و کتابخوانی
  • حدیث
  • نماز عید سعید فطر
  • داستان ما با دلبستگی‌های کم ارزش در زندگی
  • یک جرعه از یک کتاب
  • میزان فطریه رمضان 1400 از نظر ۷ مرجع تقلید
  • حمله به اکانت اینستاگرامی بنیامین نتانیاهو با کامنت های پرچم فلسطین
  • روز قدس
  • سردار دلها
  • روز قدس
آخرین نظرات
  •  
    • خادم الرضا(علیه السلام)
    در حدیث
  • چاپ نایلون  
    • http://www.royalplast.ir>
    در سلام صبحتون بخیر ...
  • تجهیزات آشپزخانه صنعتی  
    • http://www.rastasteel.ir>
    در سلام صبحتون بخیر ...
  • مشاوره حقوقی  
    • http://www.daataa.ir>
    در سلام صبحتون بخیر ...
  • سربازی از تبار سادات  
    • سربازی از تبار سادات
    در حدیث
  • مدرسه علمیه ریحانه الرسول شلمزار  
    • مدرسه علمیه ریحانه الرسول شلمزار
    در حدیث
  • محبوبه رحیمی  
    • بصیرت سرا
    • وبلاگ من
    در حدیث
  •  
    • خادم الرضا(علیه السلام)
    در نماز عید سعید فطر
  • مدرسه علمیه ریحانه الرسول شلمزار  
    • مدرسه علمیه ریحانه الرسول شلمزار
    در نماز عید سعید فطر
  •  
    • خادم الرضا(علیه السلام)
    در داستان ما با دلبستگی‌های کم ارزش در زندگی
  • سربازی از تبار سادات  
    • سربازی از تبار سادات
    در داستان ما با دلبستگی‌های کم ارزش در زندگی
  •  
    • خادم الرضا(علیه السلام)
    در حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟
  • مدرسه نرجس دولت آباد  
    • مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد
    در حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟
  •  
    • خادم الرضا(علیه السلام)
    در تردید در نیت روزه ماه رمضان
  • سربازی از تبار سادات  
    • سربازی از تبار سادات
    در تردید در نیت روزه ماه رمضان
  •  
    • خادم الرضا(علیه السلام)
    در فرو بردن خلط
  •  
    • وقف آقامم
    در فرو بردن خلط
  • فاطمه الزهرا (سلام الله علیها )کوهدشت  
    • پژوهش مدرسه علمیه کوهدشت
    • فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)کوهدشت
    در خادم الرضا(علیه السلام)
  • محبوبه رحیمی  
    • بصیرت سرا
    • وبلاگ من
    در امر به معروف و نهی از منکر
  • محبوبه رحیمی  
    • بصیرت سرا
    • وبلاگ من
    در امر به معروف و نهی از منکر
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
خادم الرضا(علیه السلام)
جستجو
موضوعات
  • همه
  • آموزنده
  • ائمه معصومین ( علیه السلام )
  • احاديث
  • احکام
  • اخبار
  • اخلاقي
  • امام رضا ( عليه السلام )
  • امام زمان (عج)
  • تفسیری
  • حجاب
  • حضرت علی (علیه السلام )
  • حكايات
  • خانواده
  • داستان هاي جالب
  • دفاع مقدس
    • شهدا
      • استادبناهیان
  • راه بندگي
  • روز قدس
  • سخن بزرگان
  • شبهات
  • شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی
  • شیعه و سنی
  • عكس
  • قرآن
  • ماه مبارک رمضان
  • متفرقه
  • محرم و صفر
  • مطلب
  • مقام معظم رهبری (مد ظله العالی )
  • مناسبت ها
  • مهدویت
  • نهج البلاغه
  • کرونا
فیدهای XML
  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان